Cel mai frumos stand!!!!

Cel mai frumos stand!!!!

duminică, 28 martie 2010

In cautarea fericirii

Astfel de cuvinte rostea acum mai bine de 1000 de ani, filosoful, matematicianul si poetul Omar Khayyãm. Si avea dreptate… Sau poate nu… Cine poate sti? Ani de-a r�ndul, fericirea a reprezentat o problema de studiu a filozofiei. Si la ce concluzie s-a ajuns dupa at�ta amar de timp? Ce este fericirea?
Exista mai multe crezuri despre fericire. Uneori ea este conceputa ca o idee foarte �nalta, un ideal �ndepartat, deasupra puterilor noastre de a o dob�ndi; adevarata fericire nu ar fi posibila �n timpul acestei vieti. Unul din marii �ntelepti ai Antichitatii, Solon, considera ca nimeni nu este fericit c�t timp traieste, caci oric�nd se pot abate asupra lui nenorocirile. Si este adevarat ca fericirile sunt at�t de aproape de nenorociri si tot at�t de adevarat este si faptul ca pentru a-si pleda cauza, fericirea trebuie sa �nchida �n spatele unei cortine �ntunecate suferintele care ne fac viata grea; dar daca nu am suferi, nu am putea fi fericiti, pentru ca necunosc�nd durerea, cum am putea afirma ca stim ce este bucuria?… Daca ne "eliberam" de toate conditiile durerii sufletesti, pentru a nu mai suferi, ce bine ne-am facut? Un desert fara f�nt�ni este mai bl�nd pentru cei ce s-au ratacit si mor de sete? Nu. Iluzia Fetei Morgana �i arde si pe ei la fel ca pe orice alt calator ce pribegeste prin acele locuri at�t de neprimitoare.


Kant considera fericirea ca fiind un ideal. Dar prin aceasta nu �ntelegea ca era de neatins, ci, mai degraba ca noi nu suntem �n masura sa judecam ce ar trebui sa faca oricare om ca sa fie fericit. Reteta fericirii este alta la fiecare. Sunt persoane fericite de averea pe care au acumulat-o �n timp; altele considera ca a fi fericit �nseamna a avea prieteni, a fi sanatos, a fi apreciat si stimat; altele sunt fericite stiindu-se iubite de cineva sau numai stiind ca persoana iubita exista acolo undeva si respira acelasi aer. Exista oameni care �si "fabrica" un paradis numai al lor �n care sa se simta fericiti. Dar ce s-ar �nt�mpla daca acest paradis ar exista undeva pe Pam�nt?


La �nceputurile lumii a existat. Si ce s-a �nt�mplat?! L-am pierdut. De ce? Pentru ca omul nu este facut sa locuiasca �n paradis. Cum pune piciorul acolo distruge. Omul nu poate dec�t sa tinda catre absolut, catre perfectiune, purt�ndu-si povara de a sti ca, �n aceasta viata, nu va ajunge niciodata acolo.
Honor� de Balzac spunea ca "Fericirea are nenorocirea sa para ceva absolut". Si eu cred ca fericirea se poate atinge cu m�na. Pentru ca exista conceptii despre fericire care o considera o stare sufleteasca de bucurie nemarginita, de exaltare, de �mpacare, de beatitudine. Si atunci putem considera ca ea se afla la picioarele noastre ca o floare de c�mp; nu trebuie dec�t sa ne aplecam ca sa o culegem. Dar cum ea este �nconjurata de multe alte flori, ne �nselam asupra parfumului, asupra culorii si �ntindem prea departe m�inile.


Sunt multe momente de fericire �n viata omului. Am putea asemana fericirea cu niste gingase balonase de sapun; si fiecare balon este un moment de fericire. Unele sunt mai mari, altele mai mici, unele sunt mai durabile, altele sunt mai firave si se sparg �nca �nainte de a-si fi luat zborul. Viata noastra este �nsa plina de astfel de balonase. Nu trebuie dec�t sa le pastram cu grija, �n cufarul tainic al subconstientului si sa ne g�ndim ca si dupa o mare durere, vine o mare bucurie. Exista un permanent echilibru �ntre cele doua. Unii spun ca nenorocirile sunt mari si gratuite, numai fericirile sunt scurte si costisitoare.
A fi fericit �nseamna dupa unii, a iubi. Si �ntr-adevar, a iubi este prima dintre toate fericirile, a fi iubit vine abia dupa aceea.


Putem asocia iubirea cu fericirea? Da. At�ta timp c�t cel care iubeste nu confunda dragostea cu delirul devastator al posesiei, care, �n ultima instanta aduce suferintele cele mai cumplite. Caci, �mpotriva opiniei comune at�tor oameni, nu dragostea te face sa suferi, ci instinctul de proprietate care este contrarul dragostei. Exista persoane care spun ca fericirea este o floare rara. Si asa este. Dar nu pentru ca ea ar fi unica �n lume, ci pentru ca depinde de fiecare din noi cum stie s-o culeaga. Florile cele mai scumpe nu sunt acelea cumparate de la magazin, ci acelea pentru care trebuie sa te apleci ca sa le culegi.
Conceptii despre fericire ne spun ca a obtine ceea ce ne dorim �nseamna sa fim fericiti. Si sa presupunem ca cineva reuseste sa obtina ceea ce cu greu a �ncercat. Si acum este fericit? Se prea poate. Dar se poate si sa nu fie. Si atunci unde e fericirea? Ea a constat �n stradania de a obtine.


Conceptiile despre fericire se deosebesc prin rostul pe care �l atribuim celorlalti �n dob�ndirea propriei fericiri. �ntr-una din piesele sale de teatru, Jean Paul Sartre folosea o expresie socanta: "infernul sunt ceilalti", si, desigur, fiecare din noi poate fi la r�ndu-i "celalalt". Cum putem sa gasim fericirea �ntr-o lume �n care realizarea propriilor dorinte depinde de ceea ce doresc si fac semenii nostri? De multe ori, dorintele a doi oameni intra �n conflict si ca urmare, fiecare �ncearca sa �mpiedice realizarea dorintei celuilalt. Nimeni nu renunta fara sa lupte la fericire. Concluzia filozofiei a fost ca nu exista fericire solidara.
Dar nu trebuie ignorat faptul ca ai nevoie de ceilalti pentru a fi fericit. Un organism care este desprins de prezent moare; la fel si un om desprins de societate, de semeni, se poate pierde pe sine, asa cum a patit si Iona, personajul lui Marin Sorescu, care de at�ta singuratate, si-a pierdut p�na si ecoul.
Si p�na la urma, unde putem gasi fericirea? Noi presupunem ca aceasta cautare are sens si nu este "v�nare de v�nt". Sigmund Freud proclama intangibilitatea fericirii: �ntreaga noastra viata, argumenteaza el, sta sub semnul principiului placerii. Satisfacerea nevoilor noastre nu ne procura dec�t placere de scurta durata; de aceea, fericirea - ca stare permanenta ori ca idea, atins - nu este posibila.
Dar Epictet vine sa contrazica acest lucru. El spune ca omul fericit este acela care traieste �n armonie cu lucrurile sau �si accepta �n �ntregime destinul.
Nu putem afirma ceva cu certitudine despre fericire, ci doar ca ea este ceea ce percepe si ce simte fiecare. Ea este una din marile �ntrebari ale umanitatii si va mai ram�ne �nca unul din misterele existentei noastre:

" Sunt clipe c�nd �mi pare ca tot ce-a trebuit
Sa aflu despre lume, de mult am deslusit.
Dar stelele ma mustra tacut din patru zari:
"N-ai dezlegat nici una din marile - ntrebari." "

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu